fredag 3 april 2009

Real Horrorshow!

Det var jag, vill säga Alex, som på impuls, efter att läst Anders Nunstedt recension av Bob Dylan nyligen, öppnade den här bloggen. Det var liksom ett kodord i Nunstedts text som triggade det hela. Ordet var golfbil. Så här skriver Nunstedt: "Det är mycket möjligt, till och med troligt, att Dylan trycker gaspedalen i botten från första början. Men isåfall är det en golfbil han rattar."
Ja, jag, vill säga Alex, vet inte. Jag var inte där, på Dylankonserten. Däremot hörde jag en recensent på radion som hade varit på en annan konsert som Nunstedt recenserat, nämligen Springsteen nu senast i Göteborg. Enligt henne figurerade där en riktig golfbil. Clarence "Brölet" Clemons kunde nämligen inte ta sig in på scenen för egen maskin. Då är det bra att det finns golfbilar. Men... att Clarence, enligt den kvinnliga radiorecensenten vars namn tyvärr undsluppit mig, bitvis spelade lika illa som han går ("Bosse Boss" lär t o m grinat illa emellanåt, enligt samma källa) borde väl också noteras av dessa bolda herrar, istället för att sitta och lipa av lycka och tävla i suga Brucekuk-recension? Det konstigaste är att alla vill ha ännu en repris på Bruce-konserten -85. En repris!

Tja, som ni märker är Bruce-recensenter min hang up. Däremot har jag egentligen inget direkt emot Bruce, habil (kanske en smula medioker) rock som tyvärr konstant och mallmässigt fuckas upp av en tenorsax med ett notindex på tre brölande toner. Och nu kör det igång igen, i och med ny Bruce-turné inledd i USA. Hå-hå-ja-ja...

Så, gott folk, ös på! Här är er chans att recensera recensenten! Musik, teater, film, litteratur, whatever. Glöm dock inte att i din kommentar nämna recensentens namn, konsert, föreställning etc. och datum för det recenserade.

16 kommentarer:

  1. Ahh, underbar blog - här får man alltså tycka om tyckarna? - och då menar jag inte tycka om dom utan tycka om dom.
    Hon tjejen tycks ju ha snappat att golfbilsföraren inte kan "lira" på något annat horn än tutan på bilen - för blåsa sax funkar inte.

    Kul att du dratt igång en sån här blogg... Alex!

    SvaraRadera
  2. Jag antar att din idé med bloggen är att få igång lite debatt här på kommentarsidan - att vi liksom öser på.
    Jag kan väl säga att det är ganska svårt att recensera rescensenter, då jag tycker att de över lag gör ett mediokert arbete, för att använda vänliga ord till en början - det blir alltid en överstruken hundskit från mitt håll.
    Men, när TV-programmet "Lets's Dance" gick härförleden på 4:an, fick jag en känsla - som möjligtvis kan liknas vid den som recensenter hela tiden måste tampas med; Att vilja, men inte kunna - och sedan recensera det.
    Jag såg dansarna, hur en del var kassa, rörde sig illa - medan andra var rytmiska, satte stegen och tycktes ha "Det". Utan att kunna ta ett dansteg själv, fick jag genast en uppfattning om vem som jag tyckte var bra och vem som inte var det - och det kändes rätt fränt då jag fick "rätt" när domarna gav ris och ros.
    Exakt så måste det kännas för en recensent - som ju per automatik inte kan ett skit om själva handhavandet när det gäller musik - men som kanske ändå någonstans i sitt inre har en slags rudimentär uppfattning om vad som är hyfsat eller inte. Problemet är att recensenten får betalt för att offenttligt skriva sina meningslösa åsikter.

    SvaraRadera
  3. Oj, hoppas ingen "rättstavningsrecensent" läser förra inlägget nu... Let's Dance - skall det ju stavas!

    SvaraRadera
  4. Hej Max, och väldigt välkommen till Recent resent.
    Japp, du har uppfattat det rätt. Den här bloggen görs av fristående kommentarer snarare än av inlägg som kommenteras. Man får väl bara passa sig lite för att inte tappa riktning och bli en musikrecensent själv, istället för det tänkta recensent-recensent.
    Ser fram mot dina kommentarer Max, känner på mig att du har löd i "pennan".

    SvaraRadera
  5. Jodå, här finns löd i pennan - så mycket att jag stavar lite illa idag, märker jag - Ordet offentligt stavas ju t.ex. inte med två;"t" - se där, en liten maja till!
    Men, det är bättre att skriva fel - än att ha fel!

    SvaraRadera
  6. Se där, nu har herrar Alex och Max TVÅ bloggar att träffas på och utbyta åsikter, hetsa varandra i viktiga spörsmål och recensera recensenter och kanske även recensioner från förr.
    Ska bli kul att läsa recensionen om detta way over due-tilltag.
    Dr Droogie

    SvaraRadera
  7. Nixenpixen, så var det inte tänkt. Var god läs "innehållsförteckning".

    SvaraRadera
  8. Recensenter och recensioner från förr var en bra idé Dr. Mick! Undrar om det finns bandbredd nog att hantera allt jag har att skriva om då...?

    SvaraRadera
  9. Test. Syns dessa bokstäver?

    SvaraRadera
  10. Tack. Då funkade testet. Då så; härlig sida, detta. "Let's Dance" nämndes tidigare. Nu är det så att min faster säger att Ziggy Bowie (ovan på bild - Nä, inte STRASSE!) har specialkomponerat den låten till svenskt under(!)hållningsprogram. Nu undrar jag; är det Spiders From Mars som lirar så eminent i programmet? Sen undrar jag också varför min datorklocka inte riktigt stämmer med RRs klocka? (En del säger att man ska vrida tillbaka klockan...2 år om man ska skriva och recensera musik i tidningar.) Tjoflöjt! Yours, Working Girl

    SvaraRadera
  11. Man får nog vrida tillbaka klockan - två ... plus X-antal nollor - år, till Neanderthalarnas tid, för att hamna i nivå med dom som skriver och recenserar i tidningar.
    RR:s klocka har alltid gått lite fort och är således alltid före gängse tidsuppfattning.

    SvaraRadera
  12. ...och med RR:s klocka menar jag givetvis sångaren vars initialer är RR...
    Working tänker säkerligen på bloggnamnets initialer... eller?

    SvaraRadera
  13. Working Girl, här igen! Jo, nån (eller nåt...hohoho) mer otrendig än VU-fantasten/sångare RR blir svår att hitta. Max gissar rätt; jag undrade över denna sidas klocka. Min datorklocka visar en helt annan tid. Spelar kanske ingen större roll, sålänge dagsens datum stämmer (Godmorgon!, SAftonbladet, Äggspressen m. fl.). Vi undrar också över; varför tidningskritiker saknar produktiv erfarenhet. Hur många filmer, plattor har de egentligen jobbat ihop? WG

    SvaraRadera
  14. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  15. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  16. RR:s tid är ur led, Working, och din faster har rätt, Let's Dance är specialskriven för svensk kvalitétsunderhållning. Bara det att Bowie själv vid tidpunkten inte visste om det, då han även anlade lämplig permanentad frizz som dock inte var lika underhållande. Möjligen om kanske Tony Irving ensam tyckte det.
    Nåväl, gott spörmål Working, varför finns det inga "Ralf Edström" inom musiken, eller för den delen "Stig Strand"? (Jag nämner inte Glenn Strömberg eftersom en musikkritiker motsvarande hans kaliber vore en fullständigt orimlig önskan). Visst slirar Raffe till det när korken suttit för löst på men vad gör det, han vet vad han pratar om the hard way och han har levererat en av de absolut snyggaste mål jag någonsin sett.
    Å andra sidan har vi ju också en annan Glenn, nämligen Hysén, vars expertis och insikt verkar vara i nivå med exempelvis Markus Larssons rubriksättning: ”Men Jesus, Satans herre jävlar"-typ. Kommer inte riktigt ihåg det exakta tramset men det blir nog lurigt för den gode Markus att förklara ordvalet för sankte Per när den dagen kommer. "Men det var ju Bruce! På Ullevi!!!"

    SvaraRadera